De Blauwe Koepel

De Blauwe Koepel is een christelijke leergemeenschap die vorming binnen en buiten het onderwijs wil versterken, door een integratie van kunst, filosofie en geloof.

Binnen De Blauwe Koepel ben ik actief als bestuurslid en draag ik o.a. bij met kunsteducatief ontwerpen, workshops, het leiden van activiteiten en visie-ontwikkeling.

Op deze pagina een impressie van mijn bijdragen en inbreng. Ingedeeld in activiteiten bij conferenties en bij Interactieve Sessies.

Wat ik voor DBK doe kan ik ook voor andere organisaties doen. Wil jij ook met mij samenwerken, neem dan contact op voor de mogelijkheden.

OPDRACHT:
SCHRIJF EEN HAIKU

Voor conferentie 4: Kleur jouw identiteit, ontwierp ik een kunstzinnige reflectie-opdracht. Het thema van de conferentie was de plaats en waarde van kunst(onderwijs) in het christelijk VO. Keynote spreker was hoogleraar pedagogiek Dr. Gert Biesta. Hij begon zijn betoog met een citaat uit de Bijbel: Adam waar ben je? Het moet in het onderwijs over de gehele mens gaan en niet alleen om de prestatie.

Onder de deelnemers waren docenten en beleidsmakers in het VO. Ik gaf hen de opdracht om te reflecteren op het betoog van Biesta d.m.v. het schrijven van een Haiku.

Een Haiku is een Japanse dichtvorm die bestaat uit 3 regels met een vast aantal lettergrepen: 5 – 7 – 5.

De gedichten werden ter inspiratie aan elkaar voorgedragen.

Vrijwel iedereen deed mee en schreef een Haiku. Elk gedicht raakte aan diepere lagen in het betoog van Biesta, aan dat wat wezenlijk was. Het bracht naar boven dat de essentie is om echt gezien te worden in het onderwijs, zijn wie je bent, dat het veel verder reikt dan harde cijfers.

Op de website van De Blauwe Koepel zijn meer Haiku’s te lezen >>

WORKSHOP MODE/FILOSOFIE/THEOLOGIE

Op de conferentie in 2023 “Geloof is in de mode”, ontwierp en begeleidde ik een workshop, waarbij mode, filosofie en theologie bij elkaar kwamen. In het programma was o.a. de spreker, Prof. Dr. Robert Covolo uit LA, die sprak over zijn boek Fasion Theology. Daarnaast was er een mode-presentatie van ontwerper Henno Hamstra, die een relatie legde tussen zijn ontwerpen en zijn geloof.

In de workshop vroeg ik aan de deelnemers om stil te staan bij het filosofisch en theologisch betoog van Covolo en de presentatie van Henno. En hierbij een uiterlijk of innerlijk mode ontwerp bij te maken. Wat uit het programma heeft op welke manier betekenis voor je? Hoe kun je dat omzetten in een mode concept? Er kwam een diversiteit aan ontwerpen uit voort, waar ik verschillende materialen voor had klaargelegd.

Enkele toelichtingen bij resultaten:
Foto boven: Het woord “Woord” in 3 talen verwerkt in een jumpsuit, verwijzend naar de tekst: Het woord is vlees geworden (Joh. 1). Foto rechts: kleding die je beschermt, zoals een baarmoeder een ongeboren kind.

WORKSHOP
ART-BASED LEARNING

Op de conferentie “Vorming is een kunst”, leidde ik een workshop volgens de methode Art-Based Learning.

Voor deze gelegenheid bracht ik tal van kunstkaarten, kunstboeken en prints mee om uit te kiezen.

Er waren ruim 10 deelnemers waaronder docenten en kunstenaars. Ze kozen uiteenlopende kunstwerken, van Middeleeuws tot Impressionistisch, tot hedendaags.

In deze korte versie van 1,5 uur gingen we toch goed de diepte in.

Er werd opgemerkt dat je dit ook goed met kerkelijke groepen kunt doen. Iedereen nam er iets van mee naar huis, wat voor de meesten en ook voor mij, verrassend was.

Iemand vatte de ervaring heel mooi samen: “Zowel veilig als diep”.

INTERDISCIPLINAIRE WORKSHOP:
WAT IS EEN WEZENLIJKE ONTMOETING?

Voor de eerste conferentie ontwierp ik een interdisciplinaire workshop rond de filosofische vraag: “Wat is een wezenlijke ontmoeting?”

Vertrekpunt was een videoframent uit het project “The artist is present”, van Marina Abramovic. Aansluitend keken we in navolging enkele minuten een van de andere deelnemers in stilte in de ogen en deelden we onze ervaringen.

We lazen het Bijbelgedeelte van de ontmoeting van Jezus, met de vrouw bij de put en bespraken op welke manier dit wellicht een wezenlijke ontmoeting is. Er was ruimte voor een grote diversiteit aan invalshoeken.

Daarna tekenden de deelnemers een verbeelding van wat voor hen de essentie is van een wezenlijke ontmoeting.

Er ontstond een hele mooie serie tekeningen en betekenissen, die we met elkaar deelden. Het was een rijke workshop, waarbij het de diepte in ging.

Van deze workshop neem ik een aantal dingen mee om verder te ontwikkelen. Een aandachtspunt is de keuze voor Abramovic, waarvan iemand opmerkte dat haar spirituele pad bedenkelijk is.

ONTWERP EN UITVOERING INTERDISCIPLINAIRE SESSIE II

In deze interdisciplinaire Sessie was het thema “het volmaakte en het onvolmaakte”. De locatie was inloophuis Herberg Tolvrij in Huizen.
Onder de deelnemers waren docenten, kunstenaars, mensen uit de zorg en gasten van het inloophuis.

Voor deze sessie ontwierp ik het raamwerk, voortbordurend op Sessie 1, leidde ik het programma en verzorgde ik een VTS gesprek.

Het programma bestond, net als Sessie in, uit een soort vloeibaar geheel, waarin het ene in het andere overloopt. Deze keer was het een Bijbellezing over de barmhartige Samaritaan, een VTS gesprek rond een kunstwerk van Berlinde de Bruyckere, een kort filosofisch betoog en een korte presentatie over het gebruik van kunst bij de begeleiding van kwetsbare jongeren.

Op elk onderdeel werd door de deelnemers gereageerd en gereflecteerd met houtskooltekeningen. Na het VTS gesprek was er ook de mogelijkheid om je reactie uit te beelden met lappen stof.

In een nabespreking deelden de deelnemers wat ze tekenden en waarom.

ONTWERP EN UITVOERING INTERDISCIPLINAIRE SESSIE I

Voor Sessie I ontwierp ik samen met een teamgenoot van De Blauwe Koepel het raamwerk. Ik bracht de kunsteducatieve elementen in, hij bracht de flow erin.

Het interdisciplinaire programma had als thema “Vrede in de storm” en had als vertrekpunt het beeld van Zadkine in Rotterdam. Rotterdam was ook de locatie.

Er werd geopend met een Bijbellezing over Jezus die de storm op het meer stilt. Daarna leidde ik een VTS-gesprek bij een projectie van het beeld van Zadkine. Er volgde een voordracht met poëzie van een Rotterdamse dichter en een kort filosofisch betoog van onze voorzitter.

Elk onderdeel werd met elkaar verbonden door het steeds met houtskooltekeningen te reageren en te reflecteren op wat er langskwam. Aan het eind leidde ik een reflectiegesprek rondom de resultaten en deelde eenieder zijn of haar proces. Dit was heel verrijkend.