Visie

Visie
Bij Studio Grady worden beeldende projecten vaak gekoppeld aan inhoudelijke thema’s. Persoonlijk, maatschappelijk, filosofisch, religieus.
Onder zorgvuldige begeleiding word je een stap verder gebracht, waarbij je wordt uitgenodigd om het experiment aan te gaan.
Zowel projecten in eigen beheer als projecten in opdracht, zijn vaak gericht op je menszijn. Voor studenten worden de opdrachten gerelateerd aan hun toekomstige werkpraktijk.
De projecten kenmerken zich vaak door interdisciplinariteit: meerdere kunstvormen worden dan met elkaar verbonden. Zoals het schilderen van muziek, of het maken van een tweeluik met kunst en poëzie.
Een groot deel van mijn workshops is gekoppeld aan zingeving en heeft meestal een diepere, inhoudelijke laag. Belangrijk is hierbij ruimte voor je eigenheid. Ik koppel artistieke ontwikkeling dan aan een persoonlijk thema. (zie ook werkwijze). Daarnaast zijn er puur technische workshops.

Doelgroep
Als Studio Grady richt ik me op verschillende doelgroepen, met uiteenlopende doelen van het project of de workshop.
Bij de kunstworkshops van Studio Grady is iedereen welkom, zowel de professionele kunstenaar, als de gevorderde amateur, als de beginnende liefhebber. Binnen jouw mogelijkheden krijg je begeleiding. Dat kan van tips over kleur en gelaagdheid tot een gesprek over jouw zeggingskracht en eigen handschrift.
Op uitnodiging verzorg ik workshops en andere activiteiten voor een diversiteit aan doelgroepen. Zoals kerken, conferenties, hogescholen, radio, inloophuis, particulieren en themagroepen. Ik maak dan een project op maat.
Ik geef geen workshops in het primair en het voortgezet onderwijs. Wel zijn er workshops en gastlessen in het hoger onderwijs en voor gemengde groepen van alle leeftijden bij bijvoorbeeld festivals. Ik sta ook open voor (gemengde) groepen in musea.

Theoretische Uitgangspunten & Inspiratie
De basis voor hoe ik mijn projecten en workshops vormgeef ligt deels in mijn opleiding tot eerstegraads docent muziek en in mijn jarenlange ervaring in het onderwijs. Daarnaast heb ik veel (theoretische) kennis opgedaan in de master Kunsteducatie en in verdere nascholing.
Zo baseer ik de opzet van veel projecten op de uitgangspunten van de Britse professor Pamela Burnard, die uitgaat van een rijke leeromgeving, met ruimte voor de eigenheid van de leerling, met een terughoudende rol van de docent, maar wel betrokken.
Daarnaast is de flow-theorie van de Hongaarse psycholoog Chickzentmihalyi inspirerend: precies dat aanbieden waardoor iemand lekker in de flow komt. Te eenvoudig leidt tot verveling, te moeilijk leidt tot angst.
Specifieke inspiratie komt o.a. van de methodes Art-Based Learning (leren van kunst en niet over kunst), Visual Thinking Strategies (samen in gesprek over je impressies van een kunstwerk) en de Wicked Arts Assignments (prikkelende en eigenzinnige kunstopdrachten). Hiertoe volgde ik trainingen.
Verder is o.a. de theorie van de Franse filosoof Merleau-Ponty inspirerend, waarbij het er om gaat hoe jij je verhoudt tot je eigen lichaam, tot de ander en tot objecten, zoals kunst. Een onderliggend gegeven bij het je weg vinden in het maken en beschouwen van kunst, die dan persoonlijk wordt.
Ik ben ook werkzaam als kunstenaar en dichter en put voor mijn kunsteducatieve projecten uit de kennis en ervaring die ik binnen deze gebieden heb ontwikkeld. Op beeldend gebied ondersteund door professionele trainingen. Zowel schildertechnisch, als conceptueel denken en het doen van artistiek onderzoek.

Werkwijze
Mijn workshops zijn altijd zorgvuldig opgebouwd. Om te beginnen breng ik de deelnemers in een zogenaamde Open Leerhouding. Zodat ze niet al alles van tevoren invullen, maar er ruimte ontstaat voor het artistieke proces.
Vaak is er sprake van een inleiding met inspiratiebronnen, waarmee een persoonlijke relatie wordt gelegd.
Altijd is er sprake van ruimte voor het open experiment. Niet een plaatje in je hoofd, maar het proces laat het beeld ontstaan, meestal binnen een concept.
Afhankelijk van de doelgroep en het doel begeleid ik bijpassend. De ene keer stap voor stap en de andere keer met veel persoonlijke ruimte. De ene keer concreet en de andere keer meer reflecterend.
Meestal wordt er afgesloten met een nagesprek, waarbij er naar elkaars resultaat en proces wordt gekeken. Hierbij gaat het om positief opbouwende feedback, passend bij het werkniveau van de deelnemer.